Tom MacDonald
Do³±czy³: 22 Pa¼ 2024 Posty: 5
|
Wys³any: Wto Pa¼ 22, 2024 08:51 Temat postu: sport och fritid |
|
|
Som jag ser det... det är så kristna definierar s sport och fritid ig själva. Jag läste George Barna bok \"Unchristian\" och älskade den. Efter att ha konverterat från katolicism till att titta in i mormonism till evangelisk kristen boken verkligen resonerade med mig. Mina erfarenheter med min familj lärde mig hur mycket kristna definieras av vad de inte gillar, tror, etc... Men när jag avtäckte märkte jag mer så hur många kristna är kända av vad de motsätter sig. Eller hur folk klumpar ihop dem. Harold Camping låg i utkanten men många kommer att associera Camping med evangelikalism på grund av Left Behind serien, etc.
Jag blir upphetsad av sånt galenskap. Inte så mycket att jag känner ett behov av att ventilera som jag brukade. vrida händerna & vara ångerfull på grund av att fröjda över intensiteten av negativ press missplacerad IMHO. Det är träning & fitness detta dystra överväganden efter det faktum en dag-sen-och-en-förutsägelse kort. Jag har ingen sympati för Camping eller dem han lurade. Om andra i kyrkan kunde ha samordnat en samlad röst i att uttala sig starkare mot den uppenbara dumheten, kunde den indirekta skadan ha minimerats.
Samma människor som hjälpte min familj när min far avskedades från gruvorna. Samma människor som hjälper när någon sänker sina livsbesparingar i ett litet företag och det misslyckas... familj, kyrkor, regering etc... Människor gör dumma val hela tiden eller dåliga saker händer dem hela tiden det finns bestämmelser för det. Jag är mycket mer sympatisk för dem än jag är för en grupp människor som investerade sina livsbesparingar i ett koncept, som hade varit sant, skulle involvera dem glatt skratta åt lidandet av mig själv och mina nära och kära...
Camping gjorde samma anspråk på en "an sport dlig" uppfyllelse redan 1994 efter att ha ns förutsägelse att Kristus skulle återvända det året visade sig vara falsk. Detta är exakt den taktik som användes av Charles Taze Russell, grundare av Jehovas vittnen, 1888 om en "osynlig" andra ankomst 1874. Jag tror pastor Mike har slagit rätt ton här. Som någon som gått igenom den protestantiska traditionen från \"höger till vänster\" frågar jag också mig själv \"Vad ger en tillräcklig grund för att skilja oss från honom?\" Det är verkligen en fråga som jag vet att jag måste brottas med i kölvattnet av denna berättelse. Tack för att du delade med dig av Mike.
Harold Camping må vara ett extremt fall, men han bär bara på en eskatologisk agenda som många konservativa evangeliker innerligt tror, men till dess logiska extrem. Han är inte problemet, bara ett symptom. Representerar han något annat än någon annan religiös mediakändis ber om? I denna andra stora besvikelse lämnade Campingâ € ™ s anhängare sina jobb, sålde sina jordiska ägodelar och gav bort allt från 401k besparingar till sina husdjur i förberedelse för vad de ivrigt trodde skulle bli utomhusaktiviteter deras sista dag på jorden.
Kanske det mest medlidande du kan göra för dina familjemedlemmar under denna stressiga tid är att nå ut efter hjälp för deras räkning. Om någon i din familj tar hand om den döende personen hemma, tänk på att anställa en hemvårdssjuksköterska som ett alternativ. Få matvaror levererade. Anställ tjänsten av en hushållerska att dyka upp två gånger i månaden. Din kyrka eller annan lokal verksamhet kan vara i stånd att tillhandahålla volontärer som hjälper dig med alla uppgifter. |
|